Isnin, 17 Ogos 2009

adesss

salam...arini aku nak citer pasal smoking lagi ...tengah aku drive aritu masa berenti kat tafik lite..ada la kete park sebelah aku..ada pompuan muda bertudung drive dok line sebelah..rupa cun beb...aku buat tak tau..tapi sementara nak tggu lampu tukar ijau sesekali aku pandang dia..tetiba aku prasan ada asap kluar dari tgkap cermin kereta dia..mak ai..smoking rupanya..adesss hancus..bukan apa leh efect pada diri dia la..dah la dia akan mgandung satu hari nanti..kalo ye pun cover2 la sket..adesss..pompuan kalo smoking mmg leh efect pada kandungan..so jgn la smoking.. Efek negatif dari kebiasaan merokok telah banyak menjadi pembicaraan..efek itu lebih berbahaya bagi perempuan?Bagi perempuan, risiko terkena serangan jantung karena kebiasaan merokok lebih besar dari laki-laki. Hal ini dibuktikan oleh peneliti asal Norwegia. data ini diambil dari 1.784 pesakit jantung di rumah sakit Norwegia.Dikutip detikhot dari health24, isnin (8/9/2008), dalam penelitian itu dibuktikan bahwa perempuan yang merokok biasanya berisiko mengalami serangan jantung 14 tahun lebih cepat dari perempuan yang tidak merokok.Berbeza dengan perempuan, laki-laki yang merokok memiliki risiko 8 tahun lebih cepat mengalami serangan jantung dibanding laki-laki yang tidak merokok.Tak hanya itu, perempuan yang merokok juga mengalami beberapa kerugian lain, seperti mengalami menopause lebih cepat, dan sejumlah kerugian lainnya. Walaupun begitu, baik laki-laki dan perempuan sama-sama memiliki risiko dan kerugian karena kebiasaan merokok....so tak kira laki atau perempuan ..berenti la smoking ok..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan